Rada Parafialna
Przewodniczący
Ks. Proboszcz Prałat Marek Babuśka
Wiceprzewodnicząca
Agnieszka Basińska
Skład Rady
Lp. | Imię i nazwisko | Wyszczególnienie | Uwagi |
1. | Ks. Marek Babuśka | Proboszcz parafii | Strzegom |
2. | Wikary | Według mianowania | Strzegom |
3. | Wikary | Według mianowania | Strzegom |
4. | Siostra Elżbietanka | Według wskazania | Strzegom |
5. | Maria Basińska | sekcja kulturalna | Strzegom |
6. | Michał Basiński | sekcja rodziny | Strzegom |
7. | Agnieszka Basińska | sekcja kulturalna | Strzegom |
8. | Zbigniew Mendela | sekcja rodziny | Strzegom |
9. | Maria Iwanicka | sekcja rodziny | Strzegom |
10. | Marianna Kiszkiel | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
11. | Leokadia Kałuża | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
12. | Danuta Romanowska | sekcja rodziny | Stawiska |
13. | Agnieszka Lesiów | sekcja rodziny | Strzegom |
14. | Andrzej Mikulski | sekcja rodziny | Strzegom |
15. | Wioletta Pudłowska | sekcja rodziny | Strzegom |
16. | Jolanta Wawrzyniak | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
17. | Dorota Sobol | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
18. | Irena Słomiany | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
19. | Dominika Skiba-Dziadyk | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
20. | Stanisława Konieczna | sekcja rodziny | Strzegom |
21. | Mieczysław Konieczny | sekcja rodziny | Strzegom |
22. | Elżbieta Borys | sekcja rodziny | Strzegom |
23. | Zdzisław Kudyba | sekcja kulturalna | Strzegom |
24. | Marek Beśka | sekcja kulturalna | Strzegom |
25. | Krzysztof Kaszub | sekcja kulturalna | Strzegom |
26. | Stanisław Szałecki | sekcja rodziny | Strzegom |
27. | Marian Wojciów | sekcja rodziny | Strzegom |
28. | Franciszek Franczak | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
29. | Ireneusz Miepariszwili | sekcja kulturalna | Strzegom |
30. | Maria Krzywda | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
31. | Wiesława Franczak | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
32. | Franciszek Piłat | sekcja ekonomiczna | Tomkowice |
33. | Katarzyna Czub | sekcja rodziny | Międzyrzecze |
34. | Urszula Jarosińska | sekcja kulturalna | Strzegom |
35. | Paweł Rudnicki | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
36. | Danuta Banaszak | sekcja rodziny | Tomkowice |
37. | Ewa Frąckowiak | sekcja kulturalna | Strzegom |
38. | Zbigniew Jurgielewicz | sekcja rodziny | Strzegom |
39. | Bolesław Michaluk | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
40. | Zbigniew Suchyta | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
41. | Andrzej Karczewski | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
42. | Irena Karczewska | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
43. | Helena Wójcik | sekcja ekonomiczna | Strzegom |
44. | Piotr Pudłowski | sekcja rodziny | Strzegom |
45. | Krzysztof Kalinowski | sekcja kulturalna | Strzegom |
46. | Kamila Rutka | sekcja kulturalna | Strzegom |
Sekcja kulturalno-oświatowa
Przewodniczący: Krzysztof Kalinowski
Sekcja do spraw rodziny
Przewodniczący:
Agnieszka Lesiów
Sekcja ekonomiczno-gospodarcza
Przewodniczący:
Dominika Skiba-Dziadyk
STATUT
Duszpasterskiej Rady Parafialnej
Rzymskokatolickiej Parafii pw. Św. App. Piotra i Pawła
w Strzegomiu
Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
1. Duszpasterska Rada Parafialna (DRP) Parafii p.w.św. Apostołów Piotra i Pawła w Strzegomiu działa w oparciu o kodeks Prawa Kanonicznego (Kan 513, 512,513,536,537) i wytyczne Synodu Archidiecezji Wrocławskiej 1985-1991 s.428-431.
2. Rada jest organem doradczymi wspomagającym proboszcza. Nie jest organem władzy i nie ma osobowości prawnej.
3 . Duszpasterska Rada Parafialna jest wspólnotą w ramach, której duchowni i świeccy mogą współdziałać dla dobra podstawowej wspólnoty organizacyjnej, jaką jest parafia.
4. Podstawą do działania Rady jest Statut DRP .
§ 2
Duszpasterską Radę Parafialną powołuje proboszcz parafii i jej przewodniczy.
§ 3
Siedziba Duszpasterskiej Rady Parafialnej mieści się w Strzegomiu przy pl. Jana Pawła II 10
§ 4
Duszpasterska Rada Parafialna opiera swą działalność na pracy społecznej jej członków
Rozdział II – Skład Rady
§ 5
Duszpasterską Radę Parafialną tworzą :
a. z urzędu : proboszcz jako przewodniczący Rady , wikariusze, przedstawiciel Zgromadzenia Zakonnego Sióstr Elżbietanek ,przedstawiciel Katechetek i katechetów
b. z mianowania i z wyboru powołuje się pozostałych członków. Są to osoby świeckie, praktykujący katolicy, mieszkający na terenie parafii
§ 6
Rada powinna odzwierciedlać przekrój społeczny i wiekowy parafii, żyjących zgodnie z nauczaniem kościoła, pełnoletnich, odznaczających się roztropnością ,wolnych od kar kościelnych i cieszących się dobrą opinią parafian
§7
Członkowie DRP pełnią odpowiedzialną rolę w życiu parafii. Ważna jest ich postawa religijna i stała formacja duchowna poprzez udział w rekolekcjach, dniach skupienia, spotkaniach formacyjnych itp.
§ 8
Spośród świeckich członków Rady wybierany jest wiceprzewodniczący, jego zastępca, sekretarz i skarbnik. Stanowią oni zarząd DRP
Wyboru dokonuje się w głosowaniu niejawnym, zwykłą większością głosów.
§ 9
Członków DRP powołuje proboszcz ,od jego uznania zależy też ich liczba
§ 10
W czasie trwania kadencji dopuszcza się możliwość kooptacji nowych członków DRP zarówno przez proboszcza ,jak i na wniosek aktualnych członków Rady za zgodą proboszcza
§ 11
Skład DRP i jego zmiany podlegają zatwierdzeniu przez biskupa diecezjalnego.
§ 12
Lista zawierająca skład rady powinna znajdować się w archiwum parafii.
§ 13
Wygaśnięcie mandatu członka DRP następuje na skutek śmierci,
rezygnacji lub opuszczenia terenu parafii
§ 14
Członek Rady opuszczający parafię ,lecz wyrażający wolę dalszej
współpracy, może mandat zachować po uzyskaniu zgody proboszcza.
§ 15
Wygaśnięcie mandatu może także nastąpić przez wykluczenie członka DRP z powodu postępowania niezgodnego ze statutem DRP. Decyzję taką podejmuje proboszcz po uprzednim przedłożeniu okoliczności uzasadniających wykluczenie . Członek DRP ,wobec którego wysuwa się zarzuty, winien być obecny na posiedzeniu Rady i ma prawo do obrony.
§ 16
Rozpatrzenie sprawy obwinionego członka DRP na posiedzeniu Rady nie będzie podejmowane ,o ile zgłosi on taki wniosek z równoczesną dobrowolną rezygnacją z dalszego uczestnictwa w DRP.
Rozdział III – Zadania i kompetencje
§ 17
Do zadań DRP należy budzenie postaw apostolskich wśród parafian, wspomaganie duchowieństwa w pracy duszpasterskiej,
wyrażania opinii i wysuwanie propozycji dotyczących doskonalenia duszpasterstwa parafialnego w oparciu o program duszpasterski diecezji świdnickiej ,
wspomaganie proboszcza w zarządzaniu dobrami gospodarczo-materialnymi parafii.
§ 18
Rada nie wydaje opinii o nauczaniu Kościoła w dziedzinie wiary i moralności. W zakres jej kompetencji nie wchodzi także personalna obsada duchowieństwa parafialnego oraz katechetów podejmujących pracę w szkołach
§ 19
Przed podjęciem ważnych decyzji związanych z życiem duszpasterskim parafii ,proboszcz winien wziąć pod uwagę opinię rady. W sprawach spornych należy zwracać się o rozstrzygnięcie do Świdnickiej Kurii Biskupiej
§ 20
Na posiedzeniu DRP poświęconej jakiejś szczególnej tematyce ,mogą być
zapraszane w charakterze rzeczoznawców osoby nie będące członkami
Rady .
Rozdział IV – Kadencja i sposób działania DRP
§ 21
Kadencja Rady trwa 3 lata .Istnieje możliwość przedłużenia kadencji w niezmienionym składzie, wskazana jest jednak przynajmniej częściowa zmiana jej składu.
§ 22
Osoba która jest członkiem rady przez 5 kolejnych kadencji powinna przynajmniej przez kadencje pauzować .
§ 23
Proboszcz w uzasadnionym przypadku może odwołać członka DRP i na jego miejsce powołać inną osobę . Na rozwiązanie całej Rady przed upływem kadencji musi uzyskać pisemną zgodę Świdnickiej Kurii Biskupiej
§ 24
Zmiana proboszcza wymaga powołania nowej DRP
§ 25
Podczas wakansu na urzędzie proboszcza ustaje działalność DRP
§ 26
Najpóźniej po upływie 6 miesięcy od kanonicznego objęcia parafii proboszcz ma obowiązek powołać do życia nową Radę
§ 27
Rada może sama się rozwiązać na wniosek przynajmniej 2/3 liczby członków
§ 28
Zebranie Rady zwołuje proboszcz, on też ustala porządek obrad oraz im
przewodniczy . W przypadku nagłej przeszkody ze strony proboszcza
posiedzenie rady prowadzi wiceprzewodniczący lub inna osoba
wyznaczona przez przewodniczącego .
§ 29
Gdy zajdzie potrzeba głosowania czy też przyjmowania uchwały liczyć się będzie większość głosów. W zebraniu powinno uczestniczyć 2/3 składu rady.
§ 30
Członkowie DRP tworzą sekcje odpowiedzialne za poszczególne odcinki
życia parafialnego . Należą do nich :
Sekcja Ekonomiczno-gospodarcza
Sekcja do Spraw Rodziny
Sekcja Kulturalna
W ramach sekcji powołuje się przewodniczących , którzy wchodzą w skład Zarządu DRP
§ 31
Posiedzenia DRP powinny odbywać się nie rzadziej niż dwa razy w roku, posiedzenie zarządu raz na kwartał .Gdy proboszcz lub większość Rady lub zarządu uzna to za konieczne można zwoływać je częściej
§ 32
Program zebrania winien być wcześniej podany przez proboszcza do widomości członków Rady .Należy w nim przewidzieć wolne głosy oraz możliwość zgłaszania tematów do podjęcia na następnym posiedzeniu.
§ 33
Sekretarz protokołuje obrady i odczytuje protokół na następnym posiedzeniu Rady .Księgę protokołów należy przechowywać w archiwum parafialnym oraz przedstawić ją do wglądu podczas wizytacji kanonicznej
§ 34
Ważniejsze ustalenia Rady winny być podane do wiadomości całej wspólnocie parafialnej w sposób zwyczajowo przyjęty .
§ 35
Członkowie DRP spotykają się z biskupem przeprowadzającym wizytację kanoniczną i informują go o sprawach związanych z działalnością parafii
§ 36
Dokumentacja Rady powinna być archiwizowana przez okres kadencji DRP
§ 37
Majątek DRP powstaje z dobrowolnych składek członkowskich ,darowizn, ze środków pozyskanych w ramach akcji charytatywnych, organizowania festynów, bali, imprez rekreacyjno-wypoczynkowych organizowanych dla parafian.
§ 38
Zarząd DRP rejestruje wszystkie wpływy i prowadzi rachunek oszczędnościowo- rozliczeniowy
§ 39
Majątkiem DRP dysponuje proboszcz i Zarząd DRP w ramach uchwalonego budżetu i programu działania, przy czym rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy. Sprawozdanie budżetowe przedstawiane jest DRP na koniec roku
Rozdział V - Przepisy końcowe
§ 40
Statut i ewentualne zmiany wchodzą w życie po ich zatwierdzeniu przez Biskupa Diecezji Świdnickiej podanego w dekrecie biskupim .
§ 41
Statut Duszpasterskiej Rady Parafialnej uchwalono na zebraniu w dniu 10 marca 2010 roku .